V uplynulých týdnech rozvířila poklidné vody automobilové branže informace, že Škoda Auto spouští produkt operativního leasingu pro fyzické osoby "Škoda Bez starostí". Domníváme se, že se jedná o počin, který v delším časovém horizontu může významně ovlivnit preference spotřebitelů a změnit tak zaběhlé zvyklosti v odvětví.

 

V této chvíli nás nezajímají detaily, byť budou nepochybně důležité v tom, jak úspěšná Škodovka s nabídkou bude. Podle prvních ohlasů to vypadá na přímý zásah. Lze navíc očekávat, že jak na iniciativu Škodovky budou postupně reagovat ostatní významné značky, budou se podmínky pro konečného zákazníka zatraktivňovat.

Dostupné komentáře se shodují, že úspěch produktu bude záviset na tom, jak silná je potřeba Čechů "vlastnit". Uvažme zkracující se životní cyklus produktů, aspekt morálního zastarávání, rostoucí sofistikovanost výrobků a s tím související nákladnost doplňkových služeb jako je servis a náhradní díly. Přidejme rostoucí význam volného času a  nevázanosti a "bezstarostnosti" pro běžného spotřebitele. Máme důvod se domnívat, že dlouhodobý civilizační trend u složitějších produktů se posunuje od vlastnictví k užívání, tedy nájmu. A to obecně, nejen u osobních vozidel.

Cílovou skupinou bude zřejmě segment zákazníků, kteří berou auta jako spotřební zboží a častěji je mění. Potřebují druhý vůz do rodiny, dost možná mají jedno auto firemní právě na leasing. Zákazníci spíše mladšího věku, kteří chtějí užívat, nikoliv investovat. Zákazníci, kteří chtějí být "trendy", mít nový model. Ti, kteří se nechtějí o auto starat, řešit servis a opravy, přitom však chtějí být mobilní. Takoví, kteří neberou auto z pohledu hodnoty (což přináší stejně jenom frustraci), ale užitku. Dost možná, zejména v první fázi, budou uživateli takto pořízeného auta hlavně ženy. Zákazníci se budou většinou rekrutovat ze skupiny, která by se jinak rozhodla pro standardní leasing a ocení zejména variantu Komplet zahrnující servis. Mobilita bez starostí, to je dobrý marketingový tah.

Produkt operativního leasingu pro fyzické osoby má ve své nabídce minimálně jedna univerzální leasingová společnost, velký zájem však doposud nevyvolal. Zatímco pro finanční společnost je segment pouze okrajový, pro automobilku (a její specializovanou leasingovku Škofin) se jedná o klíčové kolbiště. V kombinaci s doprovodnými službami v režii automobilky, v dostatečném objemu a standardizované nabídce, může nabídnout finanční podmínky, kterým nezávislá leasingovka není schopna konkurovat.

A je třeba si uvědomit, že jsou to právě doprovodné služby (pojištění, leasing), na kterých lze dnes v branži zejména vydělat. Jedná se tedy spíše o produkt Škofinu, který propaguje sesterskou automobilku. Výhodný pro oba. Tímto krokem navíc posiluje Škoda Auto svou pozici v rámci celého spotřebního řetězce. Zákazník bude muset použít její financování, její servisy (v případě varianty Komplet), prodej ojetého vozu bude pod její kontrolou.

Mimochodem, skupina, do které Škofin patří (Volkswagen Financial Services), má dle výroční zprávy 2013 ambiciózní dlouhodobou vizi "stát se poskytovatelem nejlepších finančních služeb na světě". Podobně koncern Volkswagen, který se chce do roku 2018 stát světovou jedničkou na trhu. Přidejme k tomu stagnující domácí tržní podíl, nedostatek kvalitních ojetých vozů a agresívní konkurenci, která Škodovce roste za humny. Nezapomeňme na nové fenomény jako například car-sharing, kde je nyní obtížné odhadovat, jak stávající trh "postihnou". To všechno jsou pohnutky, které Škodovku zjevně vedly otevření nového segmentu.

V této chvíli je předčasné spekulovat, jak případná změna chování spotřebitelů ovlivní celkovou podobu trhu a jeho hráče. Jedná se o běh na dlouhou trať. Lze například předpokládat, že se zvětší nabídka ojetých škodovek u autorizovaných dealerů na úkor nezávislých autobazarů. Škofin posílí svoji pozici na úkor univerzálních leasingovek. Větší nabídka škodovek může znamenat u kvalitních ojetin pokles cen (byť na úkor rozmanitosti vzhledem ke standardizované nabídce).

Bude tedy zajímavé sledovat statistiky uzavřených obchodů. Také reakce konkurence leccos napoví. Škodovku je nicméně třeba pochválit za její strategické uvažování. Tak se otevírají nové segmenty a zvyšují výnosy. Tak se určuje, jak se bude v odvětví hrát. Česká pošta se svou růstovou strategií založenou na prodeji drobného zboží na pobočkách by se mohla inspirovat...